Pilgrimstur Nord Spania

1. Mer om

Pilgrimstur Nord Spania I dag

Den spanske delen av pilegrimsveien ble oppført på verdensarvlisten i 1993. Man regner med at det i Kom forlag, 2005 ISBN 82-92496-25-4; Ulla Nordfors Ruten starter i den lille landsbyen Saint Jean Pied de Port i Frankrike, som ligger rett nord for grensen til Spania og Pyreneene I stedet vil det daglig være mulighet for å delta på pilgrimsmesse i San Fransisco Kirken som ligger like ved katedralen Uansett hvor man starter så ender alle rutene opp i byen Santiago de Compostela i den nordspanske regionen Galicia. Der er det byens katedral En annerledes og aktiv reise med store natur- og kulturopplevelser fra Burgos til Santiago de Compostela. I Spanias nordvestlige hjørne ligger Galicia

Mange pilegrimer å se langs veien, og ei dame på minst 80 år som var dårlig til beins og gikk alene, gjorde ekstra inntrykk.

Via de la Plata

Vi passerte også steinen som viste 100 km igjen til Santiago de Compostela. For de som har gått hele Camino Frances, må dette være et spesielt sted å nå. Vi kom fram til Portomarin klokken tre, etter å ha holdt et ganske høyt tempo hele dagen, og bestemte oss for å ta det litt roligere de neste dagene. Overnatting: A Fontana de Luxo. På dette pensjonatet drevet av en ung kvinne, fikk vi faktisk hele huset for oss selv! På en ås med fantastisk utsikt over byen har den amerikanske arkitekten Peter Eisenman fått oppdraget å bygge en hel kulturby.

Han har selv uttalt at bygget i motsetning til Bilbaos eksplosjon er en implasjon, et bygg som bryter seg opp fra grunnen og sprer seg utover i landskapet.

Aktuelt Spania by Aktuelt Spania

Peter Eisenman er også arkitekten bak Holocoast monumentet i Berlin og det er tydelig slektskap mellom dette og bygningene i Santiago de Compostela. Vi så denne merkelige bygningsmassen spre seg utover åsen et stykke unna byen mens vi gikk i utkanten av den gamle bydelen. Hva det var fant vi ikke ut av før Per slo opp i sin lille reiseguide for Nord Spania. Den er noen år gammel og der sto det at bydelen har skapt stor diskusjon både på grunn av utformingen og det enorme pengesluket.

Der og da bestemte vi oss for at det ble neste dags ekskursjon. Vi har skrevet et eget innlegg om Cidade da Cultura de Galicia. Gamlebyen i Santiago de Compostela er en sjarmerende bydel som strekker seg sørøstover fra plassen foran katedralen.

I de trange gatene finner du små tapasbarer og restauranter tett i tett. Men her heter det pinchos og ikke tapas. Gatene nærmest katedralen preges selvfølgelig av det faktum at det kommer mange hundre pilgrimmer til byen hver dag.

Det er ikke langt mellom suvenirbutikkene og de selger for det meste kamskjell, rosenkranser og andre religiøse dingser. I gaten Rua do Franco står det innkastere foran nesten hver lille tapasbar eller restaurant. Gaten er vel det jeg vil kalle en turistfelle!

Gå litt lenger vekk fra katedralen og sjansen for å få fantastisk tapas er mye større. Vi fant vår favoritt første dagen. Hos Antollos pinchos e vinos jobbet hele familien. Mamma og svigerdatter på kjøkkenet og sønnene bak disken. Det kunne vært nydelig og deilig på alle måter å ligget på en strand på Costa Blanca. Det er deilig det i en halv uke, kanskje toppen en uke.

Camino de Santiago

Men etter en uke med å bare ligge på en strand og late meg, da tror jeg faktisk jeg ville bli ganske så rastløs. Jeg må gjøre noe for å være lykkelig. Derfor synes det riktig å gå pilegrimstur til Santiago de Compostela. Det er et enkelt liv dette her, jeg har en vill sans for det enkle. Fest og fart og det å ligge på stranda og steke meg i sola og se på gutter er ikke noe for meg. Det kan være deilig å ligge på stranda å høre bølgeskvulp og palmesus, og kjenne varmen, og hvis jeg blir for varm, har jeg muligheten til å ta en dukkert og svale meg.

Men øynene er fullstendig lukket for mannskropper, det er brudd på Guds vilje, selvsagt. Det har en praktisk anvendelse denne Guds vilje. Bussen henter oss på Konsvold Fjellstue og kjører oss til Furuhaugli turisthytte for middag og overnatting.

Her vil vi ha fritid fram til middag. Kanskje noen vil ta seg en liten tur på egenhånd eller kanskje bare nyte hotellets fasiliteter. Felles middag på hotellet før avreise til Jørundgård for Kristinspelet. Retur til Rondane Høyfjellshotell etter forestillingen.

Vi stopper underveis for lunsj.

Pilegrimsreisen til Santiago de Campostela fra den portugisiske stien

Til og med før seniorgruppen ble opprettet, var det ikke i mine tanker å melde meg ut av forbundet, sier kulturansvarlig i styret, Mimi Bing Øverlie. Hun er tidligere klinikksjef ved kirurgisk avdeling på Ullevål, og den eneste sykepleieren som har et malt portrett av seg hengende blant alle de mannlige sjefene og professorene på sykehusveggen, men det vil hun ikke at vi skal skrive.

Lycamobile kontakt

Vi får Sykepleien og kan delta i forsikringsordninger og andre tilbud, som fagmøter i fylkeskontorenes regi. Og så kan vi være delegater til fylkesårsmøte siden pensjonistene har et visst antall deltakere ut fra medlemstallet, supplerer Bjørlykke.

Gjennom fylkesårsmøtet hos NSF Oslo og Akershus i fjor vår, fikk de sendt en uttalelse til Stortinget som uttrykte deres bekymring for samhandlingsreformen. Den ble enstemmig vedtatt.

Pilegrimstur i Spania:

Da capo i helsepolitikken — Mye av det vi har vært engasjert i tidligere kommer igjen. Ta samhandlingsreformen for eksempel.

Svineoppdrett er egså en stor industri. Den følger på flere strekninger fortsatt eksisterende romerske veier og langs gamle steingjerdete kvegdriverkorridorer. Disse Cañada Real er gitt ved kongelige privilegier og er allmenningsområder som fortsatt brukes av kveg- og hesteoppdrettere. Vandreveien er en allsidig, pitoresk og behagelig rute som gir mange gode naturopplevelse både i skog og sletteland. Påskeprosesjon i Leon, Skjærtorsdag Jueves Santo påsken 2007 Skjærtorsdags-prosesjon i Leon 2007 Vi feiret Skjærtorsdag Jueves Santo og Langfredag Viernes Santo i León, og fikk med oss den flotte, litt dystre påskeprosesjonen som gikk gjennom gatene i gamlebyen.

Andre typiske påsketradisjoner er drikken «Limonada». Rundt om på de lokale barene så vi stadig skilt som tilbød hjemmelaget «Limonada». Vi var jo på en kulturell tur, hvor det å smake på lokal mat og drikke var noen av høydepunktene på turen, så «Limonada» måtte vi selvfølgelig prøve.

Vi prøvde å be om oppskriften, men den var hemmelige og ulik fra familie til familie. Han burde nok holdt seg i Spania, for tilbake i Israel ble han halshugget etter ordre fra Herodes Agrippa. Jakob sine disipler ønsket å få begrave ham i Spania, og fraktet ham med båt til Galicia i Nord-Spania. Underveis berget den døde apostelen en jødisk brudgom, som forsvant i havet på en hest. Både hesten og brudgommen ble kastet på land igjen dekket av kamskjell. Apostelen Jakob ble begravd i Galicia, i den byen som i dag heter Santiago de Compostella.

Etter hvert ble graven glemt, men på 800 tallet ble den gjenfunnet, og det blebygget en praktfull katedral over graven. Den dag i dag finner du Jakob sine levninger i et sølvskrin nederst i kirken. I alle fall hvis du tror på de gamle overleveringene.

PILGRIMSTUR NORD SPANIA Relaterte emner

Drømmen har hele tiden vært å vandre til Santiago de Compostela, helst alle de 790 km langs Camino Frances fra grensen til Frankrike, men enn så lenge har ikke tiden strukket til. Men selv om man ikke har fem uker til rådighet, kan man likevel få en smak av The Way. Dag 1 — Ankomst Sarria Etter seks timer på toget fra Madrid, ankom jeg og mamma Sarria klokken syv på kvelden. Denne lille byen er det mest populære startpunktet for Camino Frances. Sarria ligger 116 km unna Santiago de Compostela, og så lenge man går minst de siste 100 km til Santiago, kvalifiserer man til pilegrimssertifikatet når man kommer fram. Siden vi hadde begrenset med tid, valgte vi også å ta vandringen over fem dager, selv om vi hadde hørt om andre som hadde gått strekningen på både kortere og lengre tid.

Pilgrimstur Nord Spania
PILGRIMSTUR NORD SPANIA Kommentarer:
Forfatter på Pilgrimstur nord spania
Brenden fra Kristiansand
Les også min andre nyheter. Jeg har bare en hobby: lethwei. jeg liker studere dokumenter motvillig.