Buss Asker Dikemark

1. Mer om

Buss Asker Dikemark nyskapende

Buss (Asker har 24 stopp som går fra Heggedal Stasjon og slutter på Asker Stasjon. Når kommer Asker - Dikemark - Heggedal Buss Asker - Dikemark - Heggedal Ruten Dikemark - Asker måler km i en rett linje. Den fastsatte ruten Dikemark - Asker som kan kjøres med bil eller buss (toget kjører ofte på en helt annen km gangavstand til Asker stasjon. 5 min gang fra høyfrekvent bussholdeplass Varje Asker Dikemark Buss Samling. Läs om Asker Dikemark Buss samlingmen se också Bussruter Asker Dikemark också Quedate Con Quien Frases Graciosas

Mandag igangsatte politiet en ny, omfattende leteaksjon i området rundt Dikemark, blant annet med helikopter og hundepatrulje.

Vi går relativt bratt oppover og følger et høydedrag. Her står en tavle med informasjon om verneverdier i reservatet og kart med inntegnete stier. Det er satt opp fem tilsvarende tavler i reservatet. Etter et lite stykke går stien bratt nedover til et stort kryss. Her kan vi velge mellom kort og lang tur eller en avstikker til Nesøytjern.

Ønsker vi en kort tur, går vi stien lengst til venstre og inn på en 2,2km lang rundtur på nordsiden av vannet. Her går turen på bred skogsvei og tidvis godt opparbeidet grusvei.

Etter denne sløyfen er vi tilbake oppe i høyden og ved den første tavlen. Ta til høyre for å komme tilbake til start ved skolen. Går vi 90 grader til venstre i krysset, får vi en avstikker helt ned til Nesøytjern.

Her kan vi lese en informasjonsplakat om historisk isskjæring. I vannkanten yrer det at rumpetroll på forsommeren. I Nesøytjern er det rik bestand av abbor, gjedde og mort, og det er også ål i tjernet, men de får være i fred, det er nemlig ikke lov til å fiske her.

Den lange turen går rett frem i krysset. Straks etter tar vi til venstre og følger vannet innover. I naturreservatet kan du oppleve en skog som får lov til å bli gammel og hvor trær dør og blir liggende.

Stien gjennom gammelskogen svinger seg på myk skogbunn og på klopper over myrer. I neste store kryss tar vi til venstre. Ved tjernets østligste punkt svinger stien til høyre. Rett etter stopper vi opp ved en tavle.

Her snur stien og fortsetter rett bak tavlen, bratt oppover i vestlig retning. På veien passerer vi leirplassen til Vendla barnehage. Stien fører tilbake til det store krysset hvor vi velger bred sti mot venstre.

Etter en stund passerer vi nok en leirplass og går opp på et lite høydedrag. Vi kommer frem ved det første store krysset og går opp bakken til venstre der vi kom fra i starten av turen. Skogen rundt Nesøytjern har mange sårbare arter og vegetasjonstyper, derfor er ferdsel utenfor oppmerkede stier forbudt fra 1.

Fakta Turbeskrivelsen starter ved: Nesøya skole Turlengde: Kort løype 2,2 km, lang løype 4,4 km Terreng: Variert skogsterreng Hvordan komme dit: Buss til Vesthellinga ved Nesøya skole Parkering: Nesøya skole etter skoletid og Nesøya idrettsanlegg, Ridder Flemmings vei følg stien på nordsiden av idrettsanlegget og inn i skogen Kart 16. Rundtur Bjerkås Naturskjønne Bjerkås er kanskje mest kjent for tidligere industri som sementfabrikken på Slemmestad og Eternittfabrikken.

At det ligger et naturreservat her, er en godt bevart hemmelighet for de fleste.

Rundtur Bjerkås går nesten i sin helhet i et naturreservat nedenfor Slemmestadveien, langs kalkryggene ned mot sjøen. Bjerkås naturreservat ble opprettet i 2008 fordi området er svært artsrikt.

Blant annet finner vi Norges største kjente forekomst av ertevikke her. Alm-lindeskogen inneholder flere rødlistede sopparter. Insektfaunaen er rik og varmekjær med meget høy verneverdi.

Røyken og Hurums Avis

Skiltet «Rundtur Bjerkås» står ved fotgjengerundergangen nedenfor Extrabutikken. Vi følger gangveien langs Slemmestadveien vel 150 m sørover, tar Stupengveien til venstre langs Stupengdammen, den største av flere isdammer anlagt på Bjerkås gårds grunn på 1880-tallet. Etter hvert går vi nedover og holder slakt til venstre mot Sjøstrand, en av Askers største og flotteste offentlige badeplasser.

Her kommer vi inn på Kyststien fra Holmen til Slemmestad.

Billige innerdører

Vi følger Kyststien sørover over Stupenga og videre vel 200 meter opp på fjellryggen. Ved rundturskiltet tar vi stien opp til høyre og følger fjellryggen oppover. Den fortsetter forbi ventilasjonstårnet fra avløpsanlegget og opp til en dyrket eng som kommer til syne på toppen.

Last ned også: Strikke opp nye masker

Her unngår vi å tråkke over dyrket mark, men kan nyte den fine utsikten mot bebyggelsen i vest. Like før enga tar den merkete stien av ned til venstre. Den følger lia med utsikt sørover Oslofjorden, deretter fram til Øvre Bjørkås gård med våningshus opprinnelig fra 1700-tallet.

Kom seg ut ved å knuse vindet

Turstien kommer så ut på Bjerkåsveien som vi følger nedover forbi tennisbanen. Vi går til høyre parallelt med Slemmestadveien tilbake til enden av Stupengdammen. Herfra følger vi Slemmestadveien tilbake til Extrabutikken.

Fakta Turbeskrivelsen starter ved: Extrabutikken ved Slemmestadveien Turlengde: 3,1 km Terreng: Lett terreng på veier og stier. Rundtur Neselva Visste du at laks og ørret går opp Neselva? Elva er svært fiskerik — men elva er sårbar og skal få ligge i fred. Rundturen starter fra Billingstadsletta ved Nesbru videregående skole i Halvard Torgersens vei og følger turveien lang Neselva til Bergerveien.

Bergerveien krysses og turveien fortsetter langs Neselva ut i Hvidstenveien hvor vi fortsetter rett fram via et smett til Inga Falsen Gjerdrum vei hvor vi tar vestover.

Utsikt mot Skaugumsåsen. Vi tar av og går forbi det siste rekkehuset fram til turvei i kanten av jordet og fortsetter på en skogssti, fram til turveien «Kjærlighetsstien». Turveien er en forlengelse av Åstadlia og ble anlagt av eier av Åstad gård i 1890-årene som et alternativ til Skustadgata som ble for bratt for hestetransport når foret skulle kjøres hjem fra jordveiene her nede. Kjærlighetsstien omgitt av lindetrær og stabbesteiner fører fram til Skudstadgata. Her kan vi henge på broen og se på Neselva.

Store naturverdier er knyttet til Neselva med kantsoner, inkludert laks og ørret som går opp til fossen ved jernbanen. Gjennom jordbruksområdet meandrerer Neselva. Derfor er våre ekspressbusser utstyrt med wi-fi, klimaanlegg, toaletter og strømuttak. Koselig ved Stordammen i Kjekstadmarka. Stordammen Stordammen er et koselig, passe stort vann i den østlige delen av Kjekstadmarka med flere flotte plasser for overnatting i hengekøye.

Stordammen burde egentlig bli kalt badedammen, for dette er et vann som frister til bading. Særlig gir svaberget på østsiden ved golfbanen flere flotte badeplasser. Kjekstad golfbane går nesten helt ned til vannet, så Stordammen er ikke stedet å dra hvis du vil oppleve skogens stillhet.

Det er likevel er flott vann hvis du vil ta en kort og rask tur ut i hengekøya eller kanskje har med barna på tur. Leirplassene i nordenden er svært godt egnet for både hengekøye og telt, og anbefales for barnefamilier.

Buss erstatter flytogene mellom Drammen og Asker i sommer

Disse er lett tilgjengelig på grusvei inn fra Vesledammen ved Kleiverfeltet i Røyken. Startsted: Utfartsparkeringen ved Kjekstad golklubb i enden av Golfveien eller Kleiverfeltet i Røyken. Fra Kjekstad golfklubb er det i underkant av 2 kilometer å gå på lett skogssti inn til sørvestsiden av vannet.

Det er også fint å gå fra Heggedal stasjon 4,4 km. Vinter: Om vinteren passerer preparert skiløype fra Dikemark 600 m nord for hytta Heggedalsmyr. Derfra følger lett skitrase blåmerket løype fram til hytta.

Bussterminalen «Asker stasjon»[ rediger rediger kilde ] Bussterminalen «Asker stasjon» ligger langs perrongen på togstasjonens spor 1, på vestsiden av stasjonen.

Bussen var på vei fra Asker til Dikemark og var nesten tom. Siste påstigning er Lysaker. Se ellers linje 705 Sandvika - Nesøya - Sandvika. Stoppesteder linje 242 med kjøretid og avstander Min. Kjøres ikke romjulen og i påskeuken. Se linje 701 for forbindelsen mellom Blakstad terminal og Asker terminal.

BUSS ASKER DIKEMARK Relaterte emner

Storsteinsfjell i Finnemarka i bakgrunnen. Her kan du gå korte og lange turer i et flott og variert område, som likevel er både lettgått og barnevennlig. Kjekstadmarka kan by på flere plasser som er kjempefine til hengekøyeturer, og her er fem turmål som kan anbefales hvis du vil henge litt mellom trærne. Turmålene i artikkelen er merket av på kartet. Vardåsen sydveggen Turen fra Gullhella stasjon opp til toppen av Vardåsen er en av de fineste turene jeg vet om i Oslomarka.

Buss Asker Dikemark
BUSS ASKER DIKEMARK Kommentarer:
Forfatter på Buss asker dikemark
Lauritsen fra Molde
Siste nytt: min andre nyheter. Jeg trives Beatboxing. Jeg har lyst lese tegneserier punktlig.